Thursday, November 3, 2011

Vibrant Vintage - siri 5

entri kali ni panjang skit...saya nak cerita pasal bunga...bunga ni saya buat untuk letak kat bakul hantaran saya untuk diberi kepada tunang saya...buat sendiri lebih bermakna...hahaha...ceit! .....ok...first, bahan2 yang diperlukan adalah seperti dlm pic bawah ni..


warna2 ni adalah mengikut reference saya mengenai warna2 vintage...so saya pilih warna kuning, putih, merah & biru...biru tu sepatutnya dark blue..bukan ala2 turqoise mcm tu...tapi apakan daya..masa beli tu warna dark blue tiada.. =(... so xpela...proceed dengan warna biru turquoise tu....=)

ilmu perlu dicari...sebab ilmu tak datang sendiri...so saya belajar buat bunga ni dari buku yang mak saya belikan..BUNGA RIBEN-Jilid 1 by Suzana Mustafa...terima kasih mak!!...bunga ni atau Fuschia adalah antara pattern paling senang nak buat...as a beginner...saya pilih pattern ni..=D... step nak buat pun xsusah...cuma klau guna reben 1inch tu agak leceh skit la...kene lebih teliti...tapi buat bunga ni kecil2 lagi nampak sweet...hehe =P...so bila dh siap..ni la hasilnya.....



bila dah siap buat bunga...kita menyusul pulak ke step yang berikutnya..ok!...bakul style anyam2...ala2 kampung skit..org dulu2....bakul ni saya beli dekat pasar payang, terengganu..tu pun rezki saya terjumpa bakul ni sambil jalan2 ke terengganu bln July hari tu..lain bentuk lain la harganya..tapi sebab beli banyak...harga lump sum..rm100 utk 5 pcs...alhamdulillah...cukup bajet!..so saya just mix kan keempat2 warna bunga tu dengan daun2 tu...dan ikat dekat bakul mengikut kesesuaian dan kreativiti..

finally, inilah antara pic2 hantaran saya yang dah siap..yang paling saya suka adalah bakul buah tu...huhu...;)...kalau kalian suka dengan idea ni...terima kasih di ucapkan...and if xsuka...xpela..taste masing2...=D...hehe..







2 comments:

  1. terbaik la tina... pandai ko wat bunga yek... ingat reti wat 3d jer... nnt leh la menuntut... ;)

    ReplyDelete
  2. Boleh2.....ilmu mmg elok dimanfaatkan...hehehe...akupun blaja dr buku...;)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...