Wednesday, June 6, 2012

Kawin Kawin - siri 10~Flower Girl Dress~



ini adalah anak saudara saya dengan dress putih yg asal....saya kurang suka dengan design dress ni...lagipun dress ni dah lama n ada jahitan yg meretas n koyak....so kakak ipar saya beri saya dress ni untuk di alter dalam rupa yang baru....but saya tidak mempunyai idea dan bahan2 yang pelbagai untuk  menjahit baju dress kanak2...ambik masa lama gak la nak siapkan..mula2 dah alter pakai kain lace...tapi xberkenan...nak2 bile tengok anak sdara test baju tu..alamak!..nampak macam sakai & messy...so ni adalah design baju yg kurang berkenan tu...nampak macam ok..tapi bila pakai..memang out!....xbleh blah......


untuk design baju macam yang kat atas ni....saya gunakan kain lace...kain tu pun sedia ada...ada lebih...tapi xcukup untuk dua pasang dress ni...bunga2 lama dan bulu2 yang memang ada kat design dress yang asal saya tanggalkan....saya xsuka!....so saya buatkan bunga basic je warna maroon + cream untuk dilekatkan kat bahagian atas dress ni....letih buat bunga tu..sebab dah buat banyak pun nampak xpenuh lagi....sebab tu bila dipakai nampak xkemas....so saya biarkan je dress ni...dan dah dekat2 nak kawen tu saya dah malas nak buat...sebab ada banyak keje lain yang nak buat...tapi kakak ipar saya asyik tanya baju dah siap ke blum...sbb dia nak anak dia jadik flower girls wedding saya tu...maka saya pun mulakan dengan idea spontan...dan berikut adalah proses pembuatannya...seperti biasa saya pakai kain yang sedia ada...corak yang sama seperti keje2 DIY yg lain....hehehehe

 saya trace balik bahagian atas dress tu...dan jahit sama seperti bentuk dan design yang asal....
bahagian belakang pun sama macam yang asal....cuma saya kemaskan dengan menjahitkan butang katup...dan siap bahagian depan dan belakang...sambungkan pada bahagian bawah dress yang asal....dan hasilnya seperti di bawah....saya sambungkan dengan melekatkan getah kain supaya baju ni ketat di bahagian pinggang...sebab anak saudara saya kurus2..dan baju ni bersaiz besar...
 bagi memperkemaskan lagi dress ni...saya buatkan tali pengikat..untuk menutupi kesan sambungan kain tadi....
untuk buat tali pengikat...saya masih menggunakan material yang sama...saya potong kain secara memanjang...sebanyak dua keping..supaya bahagian depan dan belakang...sama2 bercorak...
lekatkan kedua2 lapis depan dan belakang..dan kemaskan dengan menjahit pada bahagian tepinya...
dan ini hasil tali pengikat yang dah siap.....

ok...untuk siapkan dress ni...saya ambik masa dalam sehari jugakla...untuk buat satu dress..mula2 kene tetas semula design yang lama...nak tetas tu pun makan masa gak..dan saya alihkan bunga2 yang saya buat tu ke bahagian lengan dress ni...sebab walaupun budak kecik..tapi macam xelok plak bagi diorang pakai baju xde lengan....so saya jahit la bunga2 yang saya buat tu untuk jadikan lengan baju...maka sempat jugaklah siap dress ni seminggu sebelum hari perkahwinan saya....dan hasil keseluruhan yang dah siap....tadaaaa!!!



ok x? hasil design 'super spontan' dari saya.....hehehe...yang penting anak saudara saya suka dan excited nak pakai baju kain langsir yang makcik dia buat ni....hahaha....tengkiu! sweetheart!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...