Friday, September 28, 2012

before & after - jam IKEA


jam IKEA.....boleh dikatakan jam ni ramai org yg beli...sebab harga dia murah...n simple je...bertahan lama jugak...tp tidakla terlalu lama....hehe...ada org jadikan jam ni sebagai jam pakai buang...rosak je beli baru....sekarang ni..jam ni harga dia rm2.50 je...murah sgt!....

bg saya...jam ni bile rosak jgn la dibuang...sbb bleh buat macam2 benda...so last year abg saya pindah rumah..dan jam2 ni..mana yg dh rosak..or kertas nombor tu dh reput dia buang...maka saya sebagai seorg pencinta alam..mengutip jam2 ini untuk dijadikan sesuatu...hehehe...



ni adalah antara jam yang dah rosak dan hampirdibuang....kesemuanya ada 5 pcs....so sayabercadang untuk jadikan jam ni sebagai deko2kat bilik pengantin saya...hehe.....maka barang2 yang diperlukan adalah seperti dibawah....

1) batu laut saiz kecil dan yg halus 
2) gam & gunting 
3) pokok2 tiruan (ikut suka hati la nak pakai
pokok ape pun)
4) kad bod putih atau ape2 ikut kesesuaian 
masing2..  




cara2 pembuatannya....mula2...bersihkan jam terlebih dulu...buang kertas yg dah reput...jarum jam dan sebagainya....kemudian potong kad bod putih mengikut bentuk bulat untuk dijadikan sebagai cover background yang baru.....

selepas itu..taburkan batu2 laut yang kecil dan susun pokok2 hijau mengikut kesesuaian dan kretiviti masing2...


kemudian sapu / curah gam ke bahagian batu2 kecil tu....supaya ia saling melekat dan memudahkan untuk proses seterusnya...


sebelum gam tadi kering...taburkan pula batu2 halus...secara random....tapi jangan banyak sangat...lepas tabur kan batu halus...sapukan gam lagi sedikit...supaya nampak mcm efek batu tu basah...konon2nya kene air la...hahaha..


.dan akhir skali tutup dengan cover jernih jam tu...biarkan selama sehari semalam dalam keadaan terbaring supaya gam tadi btul2 kering dan tidak meleleh bila digantung.....inilah hasilnya....hehehehehe...


saya susun pokok tu secara progress tumbesaran pokok...dari sikit..sampai la yg banyak...konon2 pokok tu membiak dengan sihat...haahaha...bleh juga dijadikan sebagai carta eksperimen utk kanak2 skolah rendah...hhehehe....


sekian! terima kasih dan selamat mencuba!!!

4 comments:

  1. Replies
    1. aku pakai pokok plastik je la...tu yg segar je...haha

      Delete
  2. cantiknya.. creative btol awk.. :)

    ReplyDelete
  3. tahniahnya..kt umah aku ada satu jam ni yg dh rosak

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...